HRV Biofeedback- trening zmienności rytmu serca

Wyszukaj w serwisie

W tym artykule przeczytasz:

  • Jak stres wpływa na zdrowie człowieka
  • Czym jest zmienność rytmu serca
  • Jakie korzyści niesie za sobą trening HRV Biofeedback?

Stres i jego wpływ na zdrowie człowieka

Każdy kto wykonuje wymagającą pracę lub jest obciążony nadmiarem obowiązków jest narażony na przeżywanie nadmiernego stresu. Wiele czynników przyczynia się do narastania stresu powodując zmiany w naszym organizmie, co widoczne jest w problemach zdrowotnych, emocjonalnych czy nawet osobistych. Nadmierny poziom stresu może być „cichym zabójcą” gdyż organizm produkuje zbyt dużo hormonu stresu - kortyzolu, który w efekcie osłabia funkcjonowanie koncentracji uwagi, pamięci, zdolności uczenia się, wpływa na system immunologiczny, powoduje przyrost masy ciała, podnosi ciśnienie krwi a w niektórych przypadkach prowadzi do depresji.
Stres jest coraz powszechniejszy w dzisiejszym społeczeństwie, nasza praca i życie osobiste, jest coraz bardziej wymagające, odczuwamy większy nacisk, aby prowadzić określony styl życia czy wyglądać w określony sposób. Wszystko wskazuje na to, że stres nie zniknie z naszego życia w najbliższym czasie.

Zmienność rytmu serca (Heart Rate Variability)

Doskonałe wskaźniki poziomu stresu możemy odnaleźć analizując odcinki czasu pomiędzy kolejnymi uderzeniami serca. Jeśli na przykład, Twoje serce bije 60 razy na minutę, nie musi to oznaczać, że pomiędzy każdym uderzeniem jest jedna sekunda odstępu. Okazuje się, że odległości pomiędzy kolejnymi uderzeniami uzależnione są od tego, jak bardzo zestresowany jesteś. Im większa panuje różnorodność pomiędzy czasem kolejnych uderzeń serca tym zdrowsi jesteśmy.

Niska zmienność rytmu serca jest znakiem, że twoje serce nie reaguje dobrze na zmiany, co może oznaczać, że nie jest w stanie sprostać różnorodnym wymaganiom. Może to wynikać z wielu czynników takich jak przemęczenie, nadmierne pobudzenie, obciążenie emocjonalne czy procesy starzenia się. Dobra informacja jest taka, że możemy to zmienić. Ćwiczenia fizyczne, relaksacyjny oddech w naturalny sposób zwiększają HRV.

Zwiększona zmienność rytmu serca wskazuje, że częściej zaangażowany jest przywspółczulny układ nerwowy – odpowiedzialny za stan spokoju i relaksu. Natomiast niskie HRV pojawia się przy większym zaangażowaniu współczulnego układu nerwowego – odpowiedzialnego za system „walki i ucieczki”.

Doświadczanie emocjonalnego stresu (złość, frustracja, lęk) powoduje ryzyko pojawienia się niewielkiej zmienności rytmy serca. Fizjologicznie, taki wzorzec wskazuje, że sygnały wysyłane przez współczulny i przywspółczulny układ nerwowy są ze sobą niezsynchronizowane. Można to porównać do jazdy samochodem, z jedną nogą na pedale gazu (układ współczulny) a drugą na hamulcu (układ przywspółczulny) w tym samym czasie, jak się domyślamy taki układ sił nie prowadzi do przyjemnej przejażdżki. Podobnie nasz organizm w takiej sytuacji pracuje nieefektywnie, wyczerpując energię, prowadząc do większego „zużycia” całego systemu. Jest to szczególnie istotne kiedy stres i negatywne emocje towarzyszą nam przewlekle.
 
Zmienność rytmu serca
Rys. 1 Brak zaznaczonej zmienności rytmu serca
 

Trening HRV - droga do równowagi

Doświadczenie pozytywnych emocji powoduje zupełnie inną odpowiedź w naszym organizmie. Kiedy doświadczamy radości, miłości, spokoju, uznania, opieki nasz rytm serca płynie harmonijnie wykazując wysokie HRV. Spójny rytm serca powoduje równowagę w naszym autonomicznym układzie nerwowym. Nic więc dziwnego, że doświadczanie spokoju i pozytywnych emocji, tak dobrze wpływa na nasz organizm.
 
Zmienność rytmu serca
Rys. 2 Widoczna zmienność rytmu serca
 

To jest właśnie siła treningu zmienności rytmu serca. HRV Biofeedback sprawia, że to co do tej pory było niewidzialne, staje się widoczne. Umożliwia to wgląd w funkcjonowanie autonomicznego układu nerwowego człowieka, dzięki czemu możemy świadomie zacząć ćwiczyć i wprowadzać efektywne zmiany naszym życiu.
 
Trening HRV Biofeedback poprzez naukę bezwysiłkowego oddechu relaksacyjnego, przyniesie pozytywne rezultaty poprzez:
  • zwiększenie odporności emocjonalnej
  • poprawę funkcjonowania poznawczego
  • poprawę nastroju
  • zmniejszenie poziomu hormonów stresu
  • redukcję stanów lękowych
  • obniżenie wysokiego ciśnienia
Aparatura do treningu HRV Biofeedback>

Sprawdź inne artykuły: