tel. kom. 693-396-774
tel./fax: (71) 336 10 36
e-mail: centrum@biomed.org.pl

HRV Biofeedback- korzyści z treningu

Wyszukaj w serwisie

Korzyści z treningu HRV Biofeedback

Stres i jego wpływ na zdrowie człowieka

Każdy kto wykonuje wymagającą pracę lub jest obciążony nadmiarem obowiązków jest narażony na przeżywanie nadmiernego stresu. Wiele czynników przyczynia się do narastania stresu powodując zmiany w naszym organizmie, co widoczne jest w problemach zdrowotnych, emocjonalnych czy nawet osobistych. Nadmierny poziom stresu może być „cichym zabójcą” gdyż organizm produkuje zbyt dużo hormonu stresu - kortyzolu, który w efekcie osłabia funkcjonowanie koncentracji uwagi, pamięci, zdolności uczenia się, wpływa na system immunologiczny, powoduje przyrost masy ciała, podnosi ciśnienie krwi a w niektórych przypadkach prowadzi do depresji.
Stres jest coraz powszechniejszy w dzisiejszym społeczeństwie, nasza praca i życie osobiste, jest coraz bardziej wymagające, odczuwamy większy nacisk, aby prowadzić określony styl życia czy wyglądać w określony sposób. Wszystko wskazuje na to, że stres nie zniknie z naszego życia w najbliższym czasie.
 

Zmienność rytmu serca (Heart Rate Variability)

Doskonałe wskaźniki poziomu stresu możemy odnaleźć analizując odcinki czasu pomiędzy kolejnymi uderzeniami serca. Jeśli, na przykład, Twoje serce bije 60 razy na minutę, nie  musi to oznaczać, że pomiędzy każdym uderzeniem jest jedna sekunda odstępu. Okazuje się, że odległości pomiędzy kolejnymi uderzeniami uzależnione są od tego, jak bardzo zestresowany jesteś. Im większa panuje różnorodność pomiędzy czasem kolejnych uderzeń serca tym zdrowsi jesteśmy.

Niska zmienność rytmu serca jest znakiem, że twoje serce nie reaguje dobrze na zmiany, co może oznaczać, że nie jest w stanie sprostać różnorodnym wymaganiom. Może to wynikać z wielu czynników takich jak przemęczenie, nadmierne pobudzenie, obciążenie emocjonalne czy procesy starzenia się. Dobra informacja jest taka, że możemy to zmienić. Ćwiczenia fizyczne, relaksacyjny oddech w naturalny sposób zwiększają HRV.

Zwiększona zmienność rytmu serca wskazuje, że częściej zaangażowany jest przywspółczulny układ nerwowy – odpowiedzialny za stan spokoju i relaksu. Natomiast niskie HRV pojawia się przy większym zaangażowaniu współczulnego układu nerwowego – odpowiedzialnego za system „walki i ucieczki”.

Doświadczanie emocjonalnego stresu (złość, frustracja, lęk) powoduje ryzyko pojawienia się niewielkiej zmienności rytmy serca. Fizjologicznie, taki wzorzec wskazuje, że sygnały wysyłane przez współczulny i przywspółczulny układ nerwowy są ze sobą niezsynchronizowane. Można to porównać do jazdy samochodem, z jedną nogą na pedale gazu (układ współczulny) a drugą na hamulcu (układ przywspółczulny) w tym samym czasie, jak się domyślamy taki układ sił nie prowadzi do przyjemnej przejażdżki. Podobnie nasz organizm w takiej sytuacji pracuje nieefektywnie, wyczerpując energię, prowadząc do większego „zużycia” całego systemu. Jest to szczególnie istotne kiedy stres i negatywne emocje towarzyszą nam przewlekle.
 
Zmienność rytmu serca
Rys. 1 Brak zaznaczonej zmienności rytmu serca
 

Trening HRV - droga do równowagi

Doświadczenie pozytywnych emocji powoduje zupełnie inną odpowiedź w naszym organizmie. Kiedy doświadczamy radości, miłości, spokoju, uznania, opieki nasz rytm serca płynie harmonijnie wykazując wysokie HRV. Spójny rytm serca powoduje równowagę w naszym autonomicznym układzie nerwowym. Nic więc dziwnego, że doświadczanie spokoju i pozytywnych emocji, tak dobrze wpływa na nasz organizm.
 
Zmienność rytmu serca
Rys. 2 Widoczna zmienność rytmu serca

To jest właśnie siła treningu zmienności rytmu serca (HRV Biofeedback); sprawia, że to co do tej pory niewidzialne, staje się widoczne. Daje to duży wgląd w funkcjonowanie naszego autonomicznego układu nerwowego, dzięki czemu możemy to świadomie zacząć ćwiczyć i wprowadzać efektywne zmiany naszym życiu.

Trening HRV Biofeedback, poprzez naukę bezwysiłkowego oddechu relaksacyjnego, przyniesie pozytywne rezultaty poprzez:
  • zwiększenie odporności emocjonalnej;
  • poprawę funkcjonowania poznawczego;
  • poprawę nastroju;
  • zmniejszenie poziomu hormonów stresu;
  • redukcję stanów lękowych;
  • obniżenie wysokiego ciśnienia.
Do prowadzenia treningu HRV biofeedback, począwszy od podstawowego po specjalistyczną analizę danych HRV służą narzędzia do oceny, raportowania i treningów standardowych wskaźników zmienności rytmu serca. Wśród szczególnie polecanych są zestawy oferowane przez firmę Biomed Neurotechnologie, które można dopasować do indywidualnych potrzeb.
 

Zestawy do prowadzenia treningu HRV Biofeedback

zestaw HRV Biofeedback Start

do podstawowej oceny zmienności rytmu serca; obejmuje łatwe w użyciu urządzenie dwukanałowe (ProComp2), 2 czujniki (pulsu i oddychania) oraz specjalne oprogramowanie multimedialne HRV Suite.

 
Oprogramowanie HRV
 

zestaw HRV Biofeedback Expert

bardziej rozbudowany zestaw, dodatkowo dający możliwość rejestrowania wszystkich parametrów fizjologii obwodowej z jednoczesnym pomiarem HRV; wyposażony jest w komplet uniwersalnych narzędzi do prowadzenia treningu biofeedback obejmującego pomiar parametrów fizjologicznych, takich jak:
  • oddech, temperatura
  • tętno
  • przewodność skóry
  • poszerzonego o analizę danych HRV.
     

zestaw HRV Biofeedback Expert Plus

profesjonalny zestaw dla bardziej wymagających użytkowników; zawiera wszystko, co jest potrzebne do uzyskania pełnego obrazu parametrów psychofizjologicznych (oddech, temperatura, tętno, EKG, przewodność skóry) wraz z analizą danych HRV. W odróżnieniu od zestawu Expert możemy monitorować i trenować oddech z przepony i klatki piersiowej.

 
Kamila Froń