tel. (71) 336 10 36, 693-396-774
fax. (71) 757 51 16
e-mail: centrum@biomed.org.pl

eVu TPS nowe rozwiązanie Biofeedback w terapii stresu

Wyszukaj w serwisie

eVu TPS biofeedback osobisty
do ćwiczeń w domu, w szkole i w pracy

Czy można żyć bez stresu? Wydaje się, że nie jest to możliwe. Z badań wynika, że nawet pozornie niewinne zmiany życiowe takie jak urlop, zmiany w spędzaniu wolnego czasu czy częstotliwości spotkań rodzinnych mogą powodować większy lub mniejszy stres dla człowieka (Holmes, Rahe 1967). Dopóki jednak potrafimy zachować równowagę poprzez wykorzystanie określonych zasobów osobistych i wypracowanych strategii radzienia sobie ze stresem, nie powinno to nas niepokoić.
 
Biofeedback w terapii stresu
 

Stres w życiu codziennym

Łatwo wymienić sytuacje powodujące stres: może to być ważny egzamin, napięty plan dnia, zmiana pracy, konflikt z bliską osobą czy nawet trema przed ważnym spotkaniem. W większości przypadków radzimy sobie, stres jest niewielki i szybko powracamy do codziennych zajęć. Zapominamy.
Przychodzi jednak taki dzień, gdy stres okazuje się nie do wytrzymania a osobiste możliwości niewystarczające, aby sobie ze stresem poradzić. Czujemy się wtedy przytłoczeni ciężarem związanym z określoną sytuacją, nie potrafimy znaleźć rozwiązania problemu i nie znajdujemy sposobu na, chociażby chwilowe, odprężenie. Szczególnie dotkliwe konsekwencje mogą pojawić się wówczas, gdy stale przywołujemy myśli i emocje związane z daną sytuacją, a napięcie się kumuluje nie dając wytchnienia. Gdy taka sytuacja ma miejsce raz na jakiś czas, trwa dzień lub dwa - nie ma problemu; jeśli jednak powtarza się, a zarazem stan ten utrzymuje się przez tygodnie, miesiące - warto pomyśleć o konsekwencjach.

Konsekwencje zdrowotne stresu

Przewlekły stan pobudzenia organizmu może powodować bardzo poważne konsekwencje zdrowotne.
  • wiemy na przykład, że w wyniku stresu pourazowego obserwuje się istotny wzrost tętna (nawet o 79%) i ciśnienia krwi (20-40%) (Walczewska, Słowik 2014)
  • utrzymujące się podwyższone ciśnienie krwi, będące konsekwencją silnego stresu, wpływa z kolei na utratę elastyczności naczyń krwionośnych, a zmiany neurochemiczne przyspieszają odkładanie się blaszek miażdżycowych. Efektem tego jest zwiększone ryzyko udaru mózgu lub zawału serca
  • długotrwały stres może także podwyższać ryzyko zachorowania na cukrzycę lub choroby związane z zaburzeniami odporności organizmu
  • stres nie pozostaje obojętny także dla naszego życia osobistego. Długotrwale upośledzając naszą zdolność do elastycznego działania może wpływać destruktywnie na utrzymywanie relacji społecznych, rodzinnych czy efektywność w pracy
  • brak umiejętności łagodzenia napięcia z wykorzystaniem dostępnych zasobów osobistych może także zwiększać ryzyko sięgania po alkohol czy narkotyki, wpędzając w uzależnienia.

Nauka samokontroli

Z badań wynika, że poziom stresu zależy od naszego postrzegania sytuacji, dlatego o ile nawet problem nie zostanie w pełni rozwiązany, można nauczyć się regulować i równoważyć jego skutki fizjologiczne. Dzięki temu chronimy nasze zdrowie i podnosimy własną odporność nawet w bardzo niekorzystnych warunkach życia. Oczywiste jest, że można to zrobić poprzez regularne ćwiczenia. Niestety zazwyczaj nie chce nam się podejmować systematycznych działań. Czasem też nie potrafimy sami poznać, czy podejmowane próby przynoszą jakiś efekt. Zamiast walczyć z własnymi słabościami w obliczu przerastających nas problemów, warto wtedy sięgnąć po pomoc specjalisty.
A co jeśli stres nie jest aż tak dokuczliwy ale przeszkadza w codziennym życiu?
Wyobraź sobie, że dostajesz gotowy program treningowy i możliwość kontrolowania najdrobniejszych zmian efektów treningu. Dostajesz czytelne i obiektywne wskaźniki stresu. Zawsze masz pod ręką urządzenie wspomagające w kontrolowaniu efektów programu treningowego. A jeśli jest taka potrzeba możesz podzielić się tymi wynikami z trenerem prowadzącym, nauczycielem lub terapeutą udostępniając je drogą mailową.
Jeszcze kilka lat temu podobne urządzenia kosztowały krocie i ze swoimi rozmiarami oraz stopniem skomplikowania nadawały się wyłacznie do wykorzystania w laboratoriach badawczych. Obecnie,
w dobie miniaturyzacji urządzeń, mamy możliwość skorzystać z najnowszej technologii realizując program kontroli fizjologicznej nawet we własnym domu.

Innowacyjny biofeedback personalny - eVu TPS

eVu TPS trening Biofeedback w terapii stresu
Zaprojektowany przez znanego kanadyjskiego producenta, firmę Thought Technology system eVu TPS zdobył uznanie użytkowników oraz terapeutów ze względu na łatwość obsługi, dostępność, skuteczność, ale także jakość prezentowanych wskaźników stresu. To nie jest ani gadżet ani zabawka, tylko zminiaturyzowany system medyczny do personalnych ćwiczeń, mający przynieść ulgę w sytuacjach stresowych, pomóc usprawnić proces terapii oraz ułatwić kształtowanie odpowiedniego poziomu samokontroli.
To pierwszy mobilny i kompaktowy system mierzący aż trzy parametry:
  • przewodnictwo skóry (SC),
  • zmienność rytmu serca (HRV),
  • temperaturę (Temp).
Wskaźniki są prezentowane w przystępnej formie, która ułatwia interpretację wyników w kontekście obranych celów treningowych.
TPS można wykorzystać do pracy indywidualnej (np. w domu), grupowej (w szkole, pracy), terapeutycznej (z pacjentem) czy doskonalącej umiejętności (sport, biznes). Aby rozpocząć ćwiczenia wystarczy smartfon lub tablet połączony z urządzeniem TPS.
eVu TPS nowe rozwiązanie Biofeedback w terapii stresu
Oprogramowanie można pobrać bezpłatnie w sklepie Google Play, a pierwsze kroki wyjaśnia rozbudowane menu pomocy w j. polskim.


 
eVu TPS może pełnić także funkcję edukacyjną i profilaktyczną. Poprzez kształtowanie technik osiągania stanów równowagi psychofizjologicznej nabywamy umiejętności, które mogą pomóc zachować zdrowie, gdy oczekiwania życia pozornie przerosną nasze możliwości.
 
                                                                                                                                  Robert Kozłowski


Literatura:
Holmes, T. H., Rahe, R. H. (1967). The social readjustment rating scale. Journal of psychosomatic research, 11, 213.
Słowik, P., Walczewska, J. (2014). Czy czas zawsze leczy rany? Objawy, konsekwencje i odległe następstwa zespołu stresu pourazowego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego.  Prace Historyczne 141, z. 4 (2014), s. 911–924.