tel. kom. 693-396-774
tel./fax: (71) 336 10 36
e-mail: centrum@biomed.org.pl

Efektywność terapii MW- wyniki badania '2015

Wyszukaj w serwisie

Efektywność terapii metodą Warnkego - badania

Poniżej przedstawione zostały wyniki badań polskich nad efektywnością metody Warnkego. Zostały przeprowadzone i opracowane przez:
 

prof. M. Lipowska, P. Pawlicka, A. Łada (2015)

Instytut Psychologii, Uniwersytet Gdański
 

Wstępne wyniki badania "Efektywność terapii metodą Warnkego"
 

Cel i problem badawczy
  • problem badawczy:  określenie efektywności terapii dysleksji rozwojowej z wykorzystaniem Metody Warnkego
  • cel: zweryfikowanie założenia o skuteczności metody, dzięki czemu będzie możliwe proponowanie uczniom z problemami edukacyjnymi jak najefektywniejszych metod terapii.

Osoby badane
  • 38 dzieci z diagnozą dysleksji rozwojowej
17 dziewczynek
21 chłopców
wiek 10-12 lat (SD=11,22)
uczniowie klasy 4 i 5 szkoły podstawowej

Metody badawcze
  • Audio4Lab - Brain Audiometr (dawniej BUP: Brain-Boy Universal Professional)
  • Bateria Metod Diagnozy Przyczyn Niepowodzeń Szkolnych 10/12 
    (www.biomed.org.pl; Bogdanowicz, Kalka, Karpińska, Sajewicz-Radtke, Radtke, 200X)
Audio4Lab- Brain Audiometr (dawniej BUP: Brain-Boy Universal Professional) - GRY
  • BrainB-w – próg kolejności wzrokowej
  • BrainB-s – próg kolejności słuchowej
  • Klik-Boy – słyszenie kierunkowe
  • Sound-Boy – różnicowanie tonów
  • Sync-Boy – synchroniczne wystukiwanie rytmu
  • SpeedBoy – czas reakcji z wyborem
  • Trio-Boy – test wzorca częstotliwości
  • Long-Boy – test wzorca czasowego
Bateria Metod Diagnozy Przyczyn Niepowodzeń Szkolnych 10/12
  • podtesty badające funkcje wzrokowo-przestrzenne i wzrokowo-ruchowe 
Porównywanie figur, Trudna figura – kopia, Trudna figura – reprodukcja, Przerysowywanie figur, Pętelki
  • podtesty badające funkcje słuchowo-językowe
Analiza paronimów, Analiza fonemowa, Synteza fonemowa,
Pamięć fonologiczna, Usuwanie głosek, Spooneryzmy
  • podtesty badające umiejętności szkolne
Czytanie głośne – materiał sensowny
Czytanie głośne – Łatysz – materiał bezsensowny
Dyktando – poprawność
Pisanie – poziom graficzny
  • podtest badający integrację wzrokowo-słuchową - Szybkie nazywanie
(Bogdanowicz, Kalka, Karpińska, Sajewicz-Radtke, Radtke, 2012)

Procedura badania
  • diagnoza wstępna
    Audio4Lab- Brain Audiometr (dawniej BUP: Brain-Boy Universal Professional)
    Baterii Metod Diagnozy Przyczyn Niepowodzeń Szkolnych 10/12
  • odziaływanie terapeutyczne
    20 sesji z wykorzystaniem Audio4Lab - Brain Audiometr (Brain-Boy Universal)
        6 sesji trening łączony,
        14 sesji trening słuchowy
  • diagnoza końcowa
    Audio4Lab- Brain Audiometr (Brain-Boy Universal Professional)
    Bateria Metod Diagnozy Przyczyn Niepowodzeń Szkolnych 10/12 
    (www.biomed.org.pl;   Bogdanowicz, Kalka, Karpińska, Sajewicz-Radtke, Radtke, 2012)

Wnioski z badań
Nastąpił transfer ćwiczonych za pomocą Metody Warnkego funkcji podstawowych na poprawę funkcjonowania dzieci w zakresie:
  • słuchu fonemowego – różnicowania głosek /fonemów
  • analizy struktury głoskowej/fonemowej par słów bezsensownych, ich porównywania i abstrahowania głosek/fonemów
  • analizy oraz syntezy głoskowej/fonemowej
  • pamięci fonologicznej
  • integracji wzrokowo słuchowej, pamięci werbalnej długoterminowej, a także szybkiego, automatycznego przypominania słów oraz podzielności uwagi.

Metoda Warnkego okazała się efektywna
w terapii dysleksji rozwojowej u dzieci. 


Publikacja z badania jest w trakcie przygotowania.