tel. kom. 693-396-774
tel./fax: (71) 336 10 36
e-mail: centrum@biomed.org.pl

Aktualności
Wyszukaj w serwisie
23-01-2019

Badania pomiarowe z wykorzystaniem eye-trackingu

Wykorzystanie eye-trackingu do badań pomiarowych

     Eye tracking znajduje zastosowanie do coraz większej ilości obszarów badań, z których najczęściej wykorzystywane można wymienić następujące:
1 Badania psychologiczne:
• okulistyce, • psychologii eksperymentalnej, • psycholingwistyce i czytaniu, • neuropsychologii i zaburzeniach zdrowia psychicznego, • psychologii rozwojowej, • psychologii kognitywnej i kognitywistce.
2. Badaniu autyzmu,
3. Badania czytelności systemów informacji publicznej,
4. Badania związane z zakresem bezpieczeństwa ruchu drogowego,
5. Badania ergonomii, która ma strategiczne znaczenie w wyborze produktu z punktu widzenia kupującego, czy osoby pracującej na stanowisku pracy. Badanie pozwala sprawdzić:
• czytelność elementów oraz co rozprasza uwagę badanego,
• dlaczego dany element nie został zauważony,
• czy element znajduje się w tym miejscu, w którym oczekiwał tego badany. 
6. Badanie użyteczności stron internetowych oraz aplikacji. Badanie sprawdza:
• drogę ruchu gałki ocznej oraz czas skupienia na poszczególnych elementach,
• kolejność elementów, które przyciągają wzrok klienta,
• elementy, które rozpraszają uwagę oraz elementy, które najczęściej oglądamy,
• rozmieszczenie modułów na stronie, przez następstwo skanowania elementów;
         
Oprogramowanie nowoczesnego sprzętu eye-trackingowego pozwala na natychmiastowe wygenerowanie wizualizacji danych a także zautomatyzowanie znacznej liczby operacji. Dane wyjściowe obejmują: rozpoznanie miejsc, w które patrzył badany, czasu spędzonego na oglądaniu materiału a także nakreślenie ścieżki, którą podążał wzrok badanego. Dane pozyskane metodą badań eye-trackingowych można zaprezentować za pomocą mapy cieplnej, mapy fiksacji oraz analizie obszarów zainteresowania. Mapa cieplna prezentuje obraz widziany przez osobę badaną, na który naniesione są obszary różnej wielkości
i intensywności koloru. Są to miejsca, na których badany skupił wzrok podczas badania. Wielkość oraz intensywność kolorów zależy od częstotliwości i czasu skupienia wzroku badanego na obserwowanym elemencie. Ciepłe kolory wskazują na największe zainteresowanie natomiast chłodne kolory oznaczają krótszy czas skupienia uwagi. Miejsca niezakolorowane przedstawiają obszary, które zostały całkowicie pominięte przez osobę badaną nie oznacza to jednak, że nic w tych miejscach nie widział. Na podstawie mapy cieplnej nie można stwierdzić czy przedstawiony materiał został przez respondenta zrozumiany.         

Jak lepiej wykorzystać eye-tracking w prowadzonych badaniach, czy to na uczelniach, czy w placówkach badawczych zapraszamy na szkolenie "Eye tracking w badaniach naukowych" we Wrocławiu w dniach
8-9 kwietnia 2019r. Więcej szczegółów pod linkiem
  
         Materiały do wpisu zostały przygotowane na podstawie artykułu pt "Istota badań pomiarowych z wykorzystaniem narzędzi eye-tracking" autorstwa Anety Małeckiej. 
Artykuł pochodzi z publikacji: Zeszyty Naukowe WSP nr 3/2017 Technologie. Procesy. Bezpieczenìstwo. (Red. tomu) M. Chrząścik, Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu, Warszawa 2018, który to artykuł można znaleźć pod linkiem